Energivejledning: Start gratis – så kommer ordren
Potentialet for at energiforbedre danskernes boliger er stadig stort, men ifølge en undersøgelse fra Energivejledersekretariatet er boligejerne ikke altid parate til at betale for bygningsgennemgang og vejledning. En gratis start giver derfor ordrer til Energivejlederne.
Det er kun 8 procent af landets Energivejledere, der oplever, at boligejerne er villige til at betale for et indledende energitjek af deres boliger. Det viser en undersøgelse blandt de danske Energivejledere foretaget af Energivejledersekretariatet. Ifølge undersøgelsen finder fem ud af ti Energivejledere det nødvendigt at tilbyde gratis indledende vejledning for at få foden inden for hos boligejerne. En energivejleder er en håndværker, som er uddannet på Teknologisk Institut til at udføre energirenovering af høj kvalitet, og som leverer en sikker helhedsløsning på tværs af håndværkerfag.
Gør det gratis
Modviljen blandt boligejerne til at få pungen op ad lommen betyder, at Gånsager Tømrer- og Snedkerforretning ved Skærbæk tilbyder gratis indledende vejledning, uanset om den fører til en ordre eller ej. Virksomhedens Energivejleder Niels Barsballe forklarer:
”Vi tilbyder gratis indledende energivejledning, fordi det som regel udmønter sig i en eller anden ordre fra kunden. Vi burde måske tage penge for ydelsen, men vurderer, at den er lidt i samme kategori som et tilbud – og det tager vi jo ikke penge for.”
Modregner senere
Men der er også andre modeller. Et eksempel er HB Ejendomme i Herning, der specialiserer sig i ombygninger og renoveringer. Her bliver den indledende vejledning først gratis, hvis kunden afgiver en ordre. Energivejleder Brian Løvig Borg hos HB Ejendomme siger:
”Vi arbejder med en model, hvor vi fx tilbyder at termografere kundens bolig, og hvis det fører til en ordre, er termograferingen gratis. Omvendt koster det penge, hvis vi ikke skal udføre nogen forbedringer af boligen. Vi tilbyder at modregne termograferingen på den endelige regning og oplever, at det på den måde er lettere at få kunder i butikken.”
Uddannelsen giver et forspring
Leder af Energivejledersekretariatet Torben R. Hansen finder det positivt, at der trods boligejernes indledende uvilje til at betale for vejledningen er gode muligheder for at få kunder ud af energitjekket alligevel. Han siger:
”Den enkelte Energivejleder ved bedst selv, hvilken forretningsmodel, der fungerer for ham eller hende. Men ved at have uddannet sig som Energivejleder har de kompetencerne til gennemføre en bygningsgennemgang, så den er troværdig og professionel, men ikke nødvendigvis meget tidskrævende og derfor kan tilpasses markedets behov.”
Energivejlederuddannelsen, der blev etableret i 2009, udbydes af Teknologisk Institut, er støttet af Energistyrelsen og udviklet af Dansk Byggeri, TEKNIQ, Teknologisk Institut og Energitjenesten. Der er flere end 3.000 energivejledere fordelt over hele Danmark.
Om undersøgelsen:
Energivejledersekretariatet har sendt en online spørgeramme ud til ca. 2.000 personer, der har taget energivejlederuddannelsen. 11 procent af dem har sendt svar ind og gennemført undersøgelsen i september 2014.